Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken,
geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie om de site en advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren.
Akkoord!
Faqs

Veelgestelde vragen

1. Services

  • Hoe werkt de all-in service?

    Wanneer je gebruik maakt van onze all-in service nemen we je alle werkzaamheden uit handen die komen kijken bij de verhuur van je woning. Hoe ziet dat proces er in grote lijnen uit?

    Stap 1: Voorbereiding. We komen langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we een inschatting geven van wat jouw woning ongeveer zal opleveren, al je vragen beantwoorden en tips en adviezen geven voor de verhuur van je woning.

    Stap 2: Aanmaken Airbnb-profiel. Heb je al een geverifieerd Airbnb-profiel? Dan nemen wij die in beheer. Heb je er nog geen? Dan maken we er een voor je aan.

    Stap 3: Adverteren. We adverteren je woning op Airbnb en bepalen daarbij de optimale huurprijs voor de woning in de periode dat je deze wil verhuren.

    Stap 4: Beheer. Staat je woning eenmaal online, dan beheren we jouw Airbnb-profiel, selecteren de huurders, onderhouden het tussentijdse contact, accepteren de boekingen en houden je kalender bij. 

    Stap 5: Verhuur. We zorgen dat je gasten bij aankomst netjes worden verwelkomd en dat ze een rondleiding krijgen door de woning. We nemen de house manual met ze door en geven tips over de stad en de omgeving. Bij terugkomst leveren we de woning weer schoon en netjes op.

    Stap 6: Uitbetaling. De opbrengsten van Airbnb komen rechtstreeks op jouw bankrekening terecht. Aan het einde van de maand ontvang je van ons een gespecificeerde factuur met daarop de door ons geleverde diensten en bijbehorende kosten. Gemakkelijk en overzichtelijk.

  • Kan ik The Friendly Host inschakelen voor losse services zoals een check-in of schoonmaak?

    Nee, dit is helaas niet meer mogelijk. Sinds 1 juni zijn we gestopt met het aanbieden van onze losse services en bieden we alleen nog onze all-in service aan.

  • Verzorgt The Friendly Host beddengoed en handdoeken?

    Jazeker. Wij leveren hoogwaardig hotellinnengoed, handdoeken, keukendoeken en douchekleedjes voor je gasten. Je hoeft zelf dus niets aan te schaffen en wanneer je de woning aan ons overdraagt, hoef je de aanwezige bedden niet op te maken. Nadat de laatste gast is vertrokken, leveren we de bedden onopgemaakt weer op.

    Het is van groot belang dat de gasten geen gebruik maken van jouw linnengoed. Doen ze dat wel, dan hebben wij niet de mogelijkheid om het te laten wassen. Zorg er daarom voor dat al je eigen linnengoed (beddengoed, handdoeken, keukendoeken) opgeborgen is op een locatie waar de gasten niet bij kunnen, bijvoorbeeld in een afgesloten kast, box of tas (eventueel gemarkeerd met een ‘Private’ label).

  • Kan The Friendly Host een startschoonmaak verzorgen?

    Dat kan wanneer je dit tijdig (minimaal 2 dagen voor aankomst van de gasten) bij ons aanvraagt. Voor een startschoonmaak rekenen we 65 euro voor 2 uur. Indien we langer nodig hebben, rekenen we 25 euro per extra uur.

  • Is mijn woning weer schoon bij thuiskomst?

    Zeker weten! We zorgen ervoor dat je thuiskomt in een heerlijk fris en schoon huis.

  • Kunnen mijn gasten inchecken wanneer ze ‘s avonds of ‘s nachts arriveren?

    Zeker! We zijn 24/7 inzetbaar dus gasten kunnen op ieder moment van de dag of nacht inchecken. Wel rekenen we een ‘late check-in fee’ door aan de gasten, omdat onze hosts op een afwijkend tijdstip moeten werken. Deze extra fee bedraagt 25 euro wanneer gasten aankomen tussen 21.00 & 00.00 en 50 euro wanneer gasten aankomen tussen 00.00 & 08.00. Op deze manier kunnen we je gasten te allen tijde van dienst zijn. Uiteraard vermelden we deze informatie in de advertentie en informeren we de gasten over deze kosten wanneer ze aangeven dat ze op een afwijkend tijdstip willen inchecken.

2. Werkwijze

  • De pluspunten van onze service voor jouw gasten

    24/7 bereikbaar: In noodgevallen zijn we dag en nacht te bereiken. Mochten je gasten zichzelf dus bijvoorbeeld ’s nachts buitensluiten, dan kunnen ze ons altijd bellen.

    Vroeg inchecken of laat uitchecken: We maken het je gasten graag zo makkelijk mogelijk. We helpen hen dan (wanneer mogelijk) ook graag bij het eerder in- of later uitchecken. Soms rekenen we hier een kleine extra fee voor omdat onze host bijvoorbeeld ’s nachts een check-in moet coördineren of omdat we de schoonmaak en/of linnen service moeten verzetten buiten ons reguliere werkrooster. Deze extra kosten worden in dat geval betaald door je gasten en niet door jou.

    Tips & trucks: Onze hosts kennen Amsterdam door en door en jouw gasten kunnen ons dan ook alles vragen. We helpen hen graag met het ontdekken van de leukste tours tot nieuwste restaurants. We helpen hen graag Amsterdam te leren kennen en dan hebben we het niet over de Heineken Experience en/of Madame Tussaud. We kennen de leukste hotspots, in iedere wijk.

    Extra services: Hebben je gasten behoefte aan een extra tussentijdse schoonmaak? het huren van een babybedje? Extra dekens? Fietsen? Ook daar kunnen we bij helpen. Geen vraag is te gek.

  • Op welke kanalen adverteert The Friendly Host mijn woning?

    In samenspraak met jou bekijken we op welke boekingskanalen we je woning het beste kunnen aanbieden. We hebben ervaring met het adverteren op verschillende kanalen, maar geven de voorkeur aan platforms waarop we de gasten goed kunnen screenen. Voor 95% van onze klanten adverteren we alleen op Airbnb. Mocht je interesse hebben in andere kanalen, dan kunnen we je hier aanvullende informatie over geven.

  • Hoe bepaalt The Friendly Host de nachtprijs van mijn woning?

    De nachtprijs van je woning is afhankelijk van de periode waarin deze te huur staat. Op basis van factoren als het seizoen (hoog of laag), belangrijke evenementen (beurzen en festivals) en het aanbod van woningen in Amsterdam bepalen wij dagelijks de beste nachtprijs voor jouw woning.

  • Hoe screent The Friendly Host de gasten voor mijn woning?

    We wensen alleen gasten die netjes met je woning omgaan en geen overlast veroorzaken. We zijn zeer zorgvuldig bij onze screening en kijken onder meer naar eerdere recensies, het reisdoel en de samenstelling van een groep. We geven jou als woningeigenaar de mogelijkheid om je screeningsbeleid voor de selectie van je gasten zelf te bepalen. 

  • Hoeveel sleutels heeft The Friendly Host van mij nodig?

    We hebben 4 sets sleutels van je nodig om logistiek alles te kunnen regelen en jou en je gasten zo goed en zo snel mogelijk van dienst te zijn. Set 1 is voor de host, set 2 is voor de schoonmaker, set 3 is voor de runner die het linnen ophaalt en wegbrengt en set 4 functioneert als back-up voor op kantoor. Test alle sleutels voordat je ze aan ons overhandigt. Het komt meer dan eens voor dat sleutels niet (goed) werken. Let op: je gasten hebben ook 2 sets sleutels nodig. Deze kun je achterlaten in de woning. Dit betekent dat je in totaal 6 setjes sleutels van je woning nodig hebt om je huis te kunnen verhuren.

  • Wie verwelkomt mijn gasten en wie maakt mijn woning schoon?

    The Friendly Host werkt met een klein, betrouwbaar team van hosts en schoonmakers. Bekijk hier ons hele team!

  • Hoe helpt The Friendly Host om overlast te voorkomen?

    Het voorkomen van overlast begint bij een goede screening. We screenen alle gasten daarom zeer zorgvuldig en zijn selectief in wie we in jouw woning verwelkomen. Wanneer je het beheer van je woning aan ons overlaat, komt overlast dus gelukkig weinig voor. Mocht er toch overlast zijn, dan zijn we altijd bereikbaar voor jou of je buren en ondernemen we gelijk actie door contact op te nemen met je gasten of, indien nodig, langs te gaan bij de woning.

  • Wat kan ik van The Friendly Host verwachten als er een belangrijke voorziening kapot gaat?

    Wanneer je jouw woning voor verhuur ter beschikking stelt, willen er in en rond de woning weleens dingen voorvallen, zoals aan een verstopte wc, een defecte cv-ketel of het wegvallen van de WiFi. The Friendly Host levert een zo breed mogelijke service voor haar klanten en biedt in dergelijke scenario’s graag een helpende hand.

    We bezoeken de woning en bekijken het probleem. Als blijkt dat we het probleem zelf binnen een uurtje kunnen verhelpen, doen we dit kosteloos. Indien we langer dan een uur met een klus bezig zijn, brengen we na het eerste uur 25 euro per uur in rekeningAls blijkt dat we zelf niet in staat zijn de problemen te verhelpen, dan schakelen we (uiteraard in overleg met jou) de hulp in van een van onze vaste, betrouwbare kluspartners.

  • Hoe handelt The Friendly Host in geval van schade?

    Aangezien we de screening van je gasten serieus nemen, komen ernstige schadegevallen over het algemeen gelukkig weinig voor. Helaas kunnen we ook niet garanderen dat gasten nooit voor schade zorgen, het verhuren van je woning brengt nu eenmaal enige vorm van risico met zich mee. We doen uiteraard ons uiterste best om dat zoveel mogelijk te beperken en alles goed af te handelen. 

    Nadat je gasten zijn vertrokken, controleren we je woning om schadegevallen op te merken. Indien dat het geval is, nemen we hier foto’s van, leggen deze bij je voor en dienen wanneer nodig een resolutieverzoek in bij je gast via het resolutiecentrum op Airbnb. Mochten we er met de gast niet uitkomen, dan vragen we Airbnb om te bemiddelen.

    Daarnaast stellen we een borg in zodat de kans wordt vergroot dat je zaken vergoed krijgt. De Verhuurders Garantie van Airbnb biedt bescherming tot maximaal €800.000,- aan schadevergoeding. Echter, betalingen zijn wel onderworpen aan bepaalde voorwaarden, beperkingen en uitsluitingen. Zo biedt Airbnb geen bescherming tegen normale slijtage zoals een oude douchekop die kapot is gegaan tijdens het verblijf van een gast. Lees voor meer informatie de Voorwaarden Verhuurders Garantie.

  • Wat gebeurt er met mijn post?

    Tijdens je afwezigheid zullen wij de post voor je verzamelen op een door jou aangewezen plek in huis. Belangrijke post kunnen we indien gewenst naar je toesturen. Ga je wat langer weg? Denk dan aan een doorzendservice van PostNL.

3. Opbrengsten en investeringen

  • Wat kost onze service?

    We hanteren de volgende tarieven:
    Vakantieverhuur: 20% exclusief btw (=24,2% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Expat verhuur: 18% exclusief btw (=21,78% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Bed & Breakfast: 18% exclusief btw (=21,78% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Short stay vergunning: 15% exclusief btw (=18,15% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Je betaald bij ons geen opstartkosten.

  • Zijn er overige kosten waar ik rekening mee moet houden?

    Onderhoud, klusjes en andere werkzaamheden:

    Uiteraard kunnen er altijd situaties ontstaan waarin je ons zou willen inzetten voor extra werkzaamheden. Stel je wil graag dat we een stofzuiger voor je kopen omdat deze het tijdens je afwezigheid heeft begeven of je hebt iemand nodig om een monteur binnen te laten omdat je internet niet meer werkt. In dat geval staan we uiteraard ook voor je klaar. Voor het uitvoeren van extra werkzaamheden die niet onder de reguliere dienstverlening vallen, rekenen we een uurtarief van 25 euro om de extra kosten te dekken. Wanneer we extra kosten in rekening denken te moeten brengen dan zullen we dit met je overleggen.

    De minimale boekingswaarde en minimale nachtprijs:

    We geven je een indicatie van de gemiddelde nachtprijs (ook wel ‘base price’ genoemd) waarvoor wij verwachten je woning te kunnen verhuren. The Friendly Host werkt met een minimum fee van 145,20 euro. Dit bedrag is inclusief btw en exclusief schoonmaakkosten. Uiteraard proberen we altijd boekingen te generen met een zo hoog mogelijke boekingswaarde. Wat goed is voor jou, is goed voor ons!

  • Wie betaalt de schoonmaakkosten?

    De schoonmaakkosten worden door ons ingesteld op Airbnb en betaald door je gasten. Deze komen apart op de factuur en staan dus los van de het fee percentage model. De hoogte van de cleaning fee bepalen we o.a. aan de hand van het aantal slaapplaatsen, de oppervlakte van de woning en andere bijzonderheden zoals een tuin of meerdere badkamers.

  • Hoe wordt de fee berekend en wanneer ontvang ik een factuur?

    Voor iedere boeking ontvang je van ons een boekingsbevestiging. Hierop kun je zien wie je gasten zijn, in welke periode ze zullen verblijven en wat je financieel aan de boeking overhoudt. Je ontvangt één factuur voor alle boekingen die plaats hebben gevonden binnen een specifieke maand. De factuur kun je verwachten binnen de eerste 10 dagen van de eerstvolgende maand. Dus stel we hebben een aantal boekingen voor je gegenereerd in de maand april, dan betaal je de fees daarover pas in mei. Benieuwd hoe een boekingsbevestiging eruitziet? Check hieronder de voorbeelden van Airbnb en The Friendly Host:

    Voorbeeld boekingsbevestiging Airbnb (op basis van deze gegevens berekenen we onze fee)

    Voorbeeld boekingsbevestiging The Friendly Host (dit is het overzicht dat je voor iedere boeking van ons ontvangt)

  • Kan ik kiezen voor een vast bedrag i.p.v. een percentage fee?
    Nee. We weten dat sommige van onze concurrenten wel een vast bedrag aanbieden in plaats van een percentage fee. Wij kiezen hier bewust niet voor, omdat we geloven dat beide partijen beter worden wanneer we een % fee afspreken. Het allerbelangrijkste is dat je fijne, geschikte gasten ontvangt in je woning en daarom nemen we de screening dan ook zeer serieus. We accepteren geen gasten waar we ons niet volledig comfortabel bij voelen. Wanneer we een vast bedrag met je zouden afspreken en er dienen zich niet tijdig geschikte gasten aan, dan zouden we eerder geneigd zijn om gasten te accepteren waar we niet volledig achterstaan. Bij een % fee is die neiging niet aanwezig. We houden de woningen die we beheren liever in goede staat en houden zo onze klanten tevreden, ook als dat betekent dat we zelf iets minder verdienen.
  • Wanneer ontvang ik de verhuurbedragen op mijn rekening?

    De verhuurbedragen worden in vrijwel alle gevallen rechtstreeks door Airbnb op je rekening gestort de dag nadat je gasten zijn ingecheckt. In uitzonderlijke gevallen (wanneer een gast bijvoorbeeld rechtstreeks via The Friendly Host boekt en niet via Airbnb of een ander platform) betaalt de gast ons. We keren het boekingsbedrag een aantal dagen later aan jou uit of verrekenen het bedrag met eventuele openstaande betalingen. Wanneer we boekingen accepteren die niet via Airbnb of een ander boekingsplatform lopen, zullen we dit altijd eerst met je overleggen.

4. Bed & Breakfast en shortstay

  • Kan The Friendly Host mij helpen wanneer ik een Bed & Breakfast heb?

    Zeker weten! We ondersteunen veel klanten met werkzaamheden die komen kijken bij het runnen van een Bed & Breakfast. Ben je van plan een Bed & Breakfast op te zetten? Kijk dan voor meer informatie op de website van de gemeente Amsterdam. De belangrijkste regels zijn dat je niet meer dan 40% van je woning verhuurt en dat je zelf in de woning woont en ingeschreven staat. Wanneer je een Bed & Breakfast runt, mag je de ruimte gedurende het hele jaar verhuren en zal je Airbnb-account niet worden gelimiteerd tot 60 nachten. Neem voor tips en adviezen gerust contact met ons op.

  • Wat kan The Friendly Host voor mij betekenen indien ik in het bezit ben van een shortstay-vergunning?

    We beheren meerdere woningen met een shortstay-vergunning. Naast dat we alles regelen rondom de verhuur van de shortstay-woning, is The Friendly Host ook inzetbaar wanneer het gaat om het uitvoeren van klein onderhoud en andere zaken waar je zelf liever geen omkijken naar hebt. Ben je in het bezit van een shortstay-vergunning? Neem dan contact met ons op zodat we je een mooi aanbod kunnen doen.

     

5. Algemeen

  • Vanaf hoeveel dagen kan ik mijn woning verhuren via The Friendly Host?

    Om klant te worden hanteren we de eerste keer een minimale verhuurperiode van 21 aaneengesloten nachten. Neem contact met ons op voor meer informatie.

  • Hoe dien ik mijn woning op te leveren voor aanvang van de verhuurperiode?

    Wanneer de verhuurperiode begint, zorg je ervoor dat je de woning helemaal schoon en klaar aan ons overdraagt voor de verhuur. Wij zorgen ervoor dat de bedden worden opgemaakt met ons linnengoed en dat er handdoeken en theedoeken klaarliggen voor je gasten. Na elke boeking maken we je woning schoon voor de volgende gasten. Onze schoonmakers gebruiken hun eigen (milieuvriendelijke) schoonmaakproducten dus die hoef je niet speciaal aan te schaffen. Er moet wel een stofzuiger en eventueel een dweil aanwezig zijn in de woning.

    Tip 1: Vervang die oude, lekkende douchekop voor een nieuwe, laat je slecht sluitende voordeurslot repareren en laat je cv-ketel nog even controleren door iemand die daar verstand van heeft. Het is vaak een kleine moeite en zo voorkom je onnodige reparatiekosten en negatieve recensies.

    Tip 2: Maak je koelkast en vriezer goed schoon voor je vertrekt. Indien je spullen achterlaat in je koelkast, label dan de producten waarvan je niet wil dat ze door onze schoonmakers worden weggegooid.

  • Wat zet ik in de house manual voor mijn gasten?

    In de house manual omschrijf je je huisregels en noteer je de instructies die je gasten nodig hebben om goed gebruik te kunnen maken van je woning. Nadat je ons intakeformulier hebt ingevuld, ontvang je automatisch een gepersonaliseerde house manual die je vervolgens klaarlegt voor je gasten. Je bent uiteraard vrij om deze aan te vullen met leuke tips of handige weetjes.

  • Kan ik tussen boekingen door gebruik maken van mijn woning?

    Uiteraard! Laat dit wel tijdig aan ons weten zodat we je beschikbaarheid kunnen aanpassen in de kalender. Heb je na je verblijf geen tijd om zelf schoon te maken of wil je gebruik maken van ons linnen? Laat het ons weten, dan kunnen wij dit voor je organiseren. Wij rekenen hiervoor de volgende prijzen (inclusief btw):

    Schoonmaak: 65 euro voor 2 uur. Hebben we langer nodig, dan hanteren we een uurtarief van 25 euro.

    Linnenpakket: 25 euro voor 1 eenpersoons- of 1 tweepersoonsbed inclusief bezorgen en ophalen.

    Maak je gebruik van je eigen linnen en doe je de schoonmaak zelf, dan rekenen we uiteraard helemaal niets.

  • Mag ik mijn huurwoning verhuren via The Friendly Host?

    Wanneer je kunt aantonen dat je toestemming hebt van je verhuurder dan is vakantieverhuur toegestaan. Sociale huurwoningen mogen (tot op heden) niet worden verhuurd via Airbnb of andere platforms.

6. Regelgeving, verzekeringen en belastingen

  • Hoe werkt de meldplicht?

    De meldplicht is in oktober 2017 tot leven geroepen met de bedoeling de negatieve gevolgen van toeristische verhuur van woningen te beperken. De meldplicht beperkt het aantal woningen dat langer dan 60 nachten wordt verhuurd, met het gevolg dat overtredingen effectiever gehandhaafd kunnen worden. Het maakt niet uit via welk platform een woning wordt verhuurd: heb je de 60 nachten bereikt, dan kun je datzelfde kalenderjaar niet meer verhuren. Gelukkig is het simpel om een boeking aan te melden bij de gemeente.

    Voorwaarden Meldplicht Amsterdam

    • Je bent de hoofdbewoner van de woning en woont daar ook (en staat dus ingeschreven in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) van de gemeente Amsterdam).
    • Er is sprake van incidenteel verhuur: maximaal 60 dagen per kalenderjaar.
    • Je mag aan maximaal vier personen per keer verhuren.
    • De woning is geen sociale huurwoning of eigendom van een woningcorporatie.
    • De vakantieverhuur dient vóóraf bij de gemeente te worden aangemeld, dit betekend dat de melding gedaan moet zijn voordat de gasten aankomen.

    Andere belangrijke dingen om te weten voor de Meldplicht Amsterdam

    • Jouw woning moet officieel de bestemming wonen hebben.
    • Je dient toestemming te hebben van jouw verhuurder of Vereniging van Eigenaren (VvE).
    • De gasten mogen geen overlast veroorzaken.
    • De woning dient brandveilig te zijn.

    Hoe doe ik melding van vakantieverhuur?

    Stap 1
    Om melding te maken ga je naar het vakantieverhuur melden formulier op de website van de Gemeente Amsterdam. Klik eerst op ‘Meld vakantieverhuur’ en daarna op ‘volgende’.

    Stap 2
    Om de melding te kunnen doen dien je in te loggen met DigiD. Wanneer je ingelogd bent krijg je een overzicht van de gegevens die bij de Gemeente Amsterdam bekend zijn.

    Stap 3
    In het overzicht moet je aangeven op welke datum de gasten inchecken en wanneer zij weer weggaan.

    Stap 4
    Vervolgens krijg je een overzicht van de geregistreerde gegevens. Wanneer alles klopt en je voldoet aan de voorwaarden bevestig je dit door het vinkje aan te vinken.

    Wat gebeurt er als ik geen melding doe?

    Het niet melden van een woning voor toeristische verhuur kan een boete van 6.000 euro opleveren. Dit bedrag kan oplopen tot een boete van 20.500 euro wanneer er andere voorwaarden worden overtreden. Bijvoorbeeld wanneer een woning langer dan 60 nachten wordt verhuurd, of aan meer dan vier personen per keer. We raden sterk aan om altijd je boekingen te melden bij de gemeente.

  • Gaat de nachtenregeling niet van 60 naar 30?

    Dat nieuws hebben we inderdaad een aantal keer voorbij horen komen. Deze verandering is echter nog niet definitief. Vereniging Amsterdam Gastvrij is een petitie gestart om de daling tegen te gaan. Op dinsdag 16 oktober 2018 is de petitie met ruim duizend handtekeningen overhandigd. We weten nog niet of dit de verandering tegen zal gaan. Zodra er definitieve ontwikkelingen zijn, zullen we dat laten weten.

  • Hoeveel nachten mag ik mijn huis verhuren?

    Het is toegestaan om je woning voor maximaal 60 nachten per kalenderjaar te verhuren. Bekijk hieronder in het overzicht welke situatie op jou van toepassing is.

  • Is vakantieverhuur juridisch toegestaan in Amsterdam?

    Jazeker! Van de gemeente Amsterdam mag je je woning tot 60 nachten per jaar legaal verhuren. We hebben een blog geschreven over hoe de 60 nachtenregeling precies werkt.

    Het is belangrijk dat je voldoet aan de voorwaarden die de gemeente heeft opgesteld:

    Elke keer dat u uw woning verhuurt aan toeristen moet u dit vóóraf melden bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u verhuurt via Airbnb, Wimdu, HomeAway of Booking.com. U mag uw woning maximaal 60 nachten per kalenderjaar verhuren. Doe hier een melding en bekijk welke regels en boetes er zijn.

    Elke keer dat u uw woning verhuurt aan toeristen, moet u dit vóóraf melden.
    Daarvoor heeft u nodig:

    • Uw DigiD. U moet de melding persoonlijk doen en kunt hier niemand voor machtigen.
    • De datum waarop uw gasten aankomen (inchecken) en de datum dat ze vertrekken (uitchecken).

    Als u een melding doet, gaat u automatisch akkoord met deze regels:

    • U bent de hoofdbewoner van de woning en woont daar ook (en staat dus ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Amsterdam).
    • U verhuurt uw woning incidenteel: maximaal 60 dagen (overnachtingen) per kalenderjaar.
    • U mag aan maximaal 4 personen per keer verhuren.
    • U mag geen sociale huurwoning verhuren die eigendom is van een woningcorporatie.
    • U meldt de vakantieverhuur vóóraf bij de gemeente, voordat uw gasten aankomen.

    Dit is ook belangrijk om te weten:

    • Uw woning heeft officieel de bestemming wonen.
    • U moet toeristenbelasting en inkomstenbelasting betalen
    • U moet toestemming hebben van uw verhuurder of Vereniging van Eigenaren (VvE).
    • Uw gasten veroorzaken geen overlast. Maak daarom van tevoren duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het buiten zetten van afval. Licht ook de buren vooraf in en laat een telefoonnummer achter, zodat u of iemand namens u kan ingrijpen.
    • Uw woning is brandveilig. Bij gelijktijdige vakantieverhuur van meerdere woningen in een pand gelden strengere brandveiligheidseisen.
    • Ruimtes buiten uw woning verhuren aan toeristen mag niet, zoals in tuinhuisjes, tenten en bootjes.

    Lees hier het artikel op de website van de gemeente Amsterdam. 

  • Ben ik verzekerd via Airbnb?

    Voor diefstal, vandalisme en aansprakelijkheidsclaims ben je via Airbnb verzekerd tot een bedrag van €800.000,-. Eigendommen zoals sieraden, verzamelobjecten, kunstwerken en contant geld vallen vaak buiten deze verzekering. Daarnaast biedt Airbnb ook geen bescherming tegen normale slijtage. Kortom, de betalingen zijn onderworpen aan bepaalde voorwaarden, beperkingen en uitsluitingen. Lees voor meer informatie de Voorwaarden Verhuurders Garantie.

  • Wat dekt mijn eigen verzekering?

    De inboedelverzekering en opstalverzekering die je als particulier afsluit, zijn erop gericht dat je jouw woning en spullen alleen gebruikt voor privézaken. Als je je woning gaat verhuren, verdien je er geld aan en is het ineens geen privégebruik meer, ondanks het feit dat je geen professionele verhuurder of hotel bent. Je bent volgens de meeste polisvoorwaarden verplicht aan je verzekeraar te laten weten of je je huis voor meer dan alleen privédoeleinden gebruikt. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je bepaalde schade niet vergoed krijgt.

    Momenteel zijn er vier verzekeraars die een dekking hebben of als aanvullende optie bieden als je je huis incidenteel verhuurt: Nationale Nederlanden, ASR, Centraal Beheer Achmea en Aegon. Voor een klein bedrag per maand kun je je (ook tijdelijk) verzekeren voor schade die ontstaat tijdens verhuur. Check voor de zekerheid altijd even bij je eigen verzekeraar of ze wat kunnen aanbevelen.

  • Moet ik toeristenbelasting afdragen?

    Je hoeft zelf geen toeristenbelasting af te dragen wanneer je Airbnb als verhuurplatform gebruikt. Sinds 1 februari 2015 int Airbnb namelijk de toeristenbelasting bij iedere boeking namens de woningeigenaar en draagt deze automatisch af aan de gemeente Amsterdam.

    Op andere platforms werkt dit tot op heden anders, daar ben je vaak wel zelf verantwoordelijk voor het innen en afdragen van toeristenbelasting.

  • Moet ik belasting betalen over de verhuurinkomsten?

    Als je een particuliere, tijdelijke verhuurder bent, speelt inkomstenbelasting een rol: je wordt geacht de netto huurinkomsten op te geven bij de aangifte van je inkomstenbelasting. Voordeel: gebruikerskosten van de verhuur zoals gas- en elektriciteitsverbruik, de schoonmaakkosten én onze commissie mag je in mindering brengen op de inkomsten. Hierdoor levert gebruik maken van onze diensten dus dubbel voordeel op. Meer informatie hierover vind je op de website van de Belastingdienst. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker…

7. Tips

  • Laat professionele foto’s maken van je woning.

    Een belangrijke tip! Airbnb staat vol met professionele foto’s van woningen, waardoor jouw woning niet snel zal opvallen als je iPhone-kiekjes gebruikt voor je advertentie.

    The Friendly Host werkt samen met een professionele interieurfotograaf. Deze fotograaf maakt minimaal 20 foto’s in HDR-kwaliteit en is eenvoudig (en snel) te boeken. Een foto shoot van jouw woning is al mogelijk vanaf 125 euro inclusief btw. Wij raden iedereen aan om gebruik te maken van deze service aangezien het de waarde van je appartement aanzienlijk doet stijgen en het de kans op mooie boekingen enorm vergroot. Bovendien zijn de foto’s daadwerkelijk van jou, zodat je de foto’s later ook kunt gebruiken bij bijvoorbeeld de verkoop van je woning. 

    In deze blog vind je een aantal handige tips voor goede foto’s op je Airbnb-profiel.

  • Licht je buren in wanneer je je woning gaat verhuren.

    Wanneer je van plan bent om je woning te verhuren via Airbnb is het raadzaam om je buren in te lichten. Ben je lid van een VvE? Check in dat geval of verhuur is toegestaan. Huur je een woning en ben je van plan deze tijdelijk te verhuren via Airbnb of een ander platform? Check dan bij je huisbaas of dit is toegestaan. Geef je buren gerust ons kaartje zodat we tijdens je afwezigheid als aanspreekpunt kunnen fungeren.

  • Berg je persoonlijke en waardevolle spullen die je in huis hebt op.

    Gasten vinden het leuk om in een woning te logeren die toebehoort aan een ‘local’. Jouw persoonlijke spullen hoef je dus niet per se weg te halen, maar het is wel belangrijk dat je huis er netjes en sfeervol uitziet en makkelijk is schoon te maken.

    Eigendommen zoals sieraden, verzamelobjecten, kunstwerken en contact geld vallen vaak buiten de verzekering. Wij adviseren je daarom om waardevolle spullen of voor jouw onvervangbare items goed op te bergen of, beter nog, niet in huis achter te laten.

  • Draag een verhuurder aan en verdien 75 euro.

    Ben je klant bij The Friendly Host en draag je een nieuwe verhuurder aan? Daar zijn we altijd blij mee! Voor iedere door jou aangedragen verhuurder die kiest voor onze all-in service, ontvang je €75,- korting op je volgende factuur. Voorwaarde: de woning van degene die je hebt aangedragen moet minimaal 21 achtereenvolgende nachten per jaar beschikbaar zijn.

The Friendly Host
Nieuwe Uilenburgerstraat 59
1011 LM Amsterdam

Let op: Wij bieden onze diensten alleen aan binnen de ring van Amsterdam.

[email protected] 020 - 2297577 kvk 66079721

Behoefte aan meer informatie?
Neem contact met ons op!