Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken,
geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie om de site en advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren.
Akkoord!
Faqs

Veelgestelde vragen

1. Services

  • Hoe werkt de all-in service?

    Wanneer je gebruik maakt van onze all-in service nemen we je alle werkzaamheden uit handen die komen kijken bij de verhuur van je woning. Hoe ziet dat proces er in grote lijnen uit?

    Stap 1: Voorbereiding. We komen langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of we hebben een telefonische kennismaking, waarin we een inschatting geven van wat jouw woning ongeveer zal opleveren, al je vragen beantwoorden en tips en adviezen geven voor de verhuur van je woning.

    Stap 2: Aanmaken Airbnb-profiel. Heb je al een geverifieerd Airbnb-profiel? Dan nemen wij die in beheer. Heb je er nog geen? Dan maken we er een voor je aan.

    Stap 3: Adverteren. We adverteren je woning op Airbnb en bepalen daarbij de optimale huurprijs voor de woning in de periode dat je deze wil verhuren.

    Stap 4: Beheer. Staat je woning eenmaal online, dan beheren we jouw Airbnb-profiel, selecteren de huurders, onderhouden het tussentijdse contact, accepteren de boekingen en houden je kalender bij. 

    Stap 5: Verhuur. We zorgen dat je gasten bij aankomst netjes worden verwelkomd. We nemen de house manual met ze door en geven tips over de stad en de omgeving. Bij jouw terugkomst leveren we de woning weer schoon en netjes op.

    Stap 6: Uitbetaling. De opbrengsten van Airbnb komen rechtstreeks op jouw bankrekening terecht. Aan het einde van de maand ontvang je van ons een gespecificeerde factuur met daarop de door ons geleverde diensten en bijbehorende kosten. Gemakkelijk en overzichtelijk.

  • Kan ik The Friendly Host inschakelen voor losse services zoals een check-in of schoonmaak?

    Nee, dit is helaas niet meer mogelijk. Sinds 1 juni zijn we gestopt met het aanbieden van onze losse services en bieden we alleen nog onze all-in service aan.

  • Verzorgt The Friendly Host beddengoed en handdoeken?

    Jazeker. Wij leveren hoogwaardig hotellinnengoed, handdoeken en keukendoeken voor je gasten. Je hoeft zelf dus niets aan te schaffen en wanneer je de woning aan ons overdraagt, hoef je de aanwezige bedden niet op te maken. Nadat de laatste gast is vertrokken, leveren we de bedden onopgemaakt weer op.

    Het is van groot belang dat de gasten geen gebruik maken van jouw linnengoed. Doen ze dat wel, dan hebben wij niet de mogelijkheid om het te laten wassen. Zorg er daarom voor dat al je eigen linnengoed (beddengoed, handdoeken, keukendoeken) opgeborgen is op een locatie waar de gasten niet bij kunnen, bijvoorbeeld in een afgesloten kast, box of tas (eventueel gemarkeerd met een ‘Private’ label).

  • Kan The Friendly Host een startschoonmaak verzorgen?

    Dat kan wanneer je dit tijdig (minimaal 2 dagen voor aankomst van de gasten) bij ons aanvraagt. Voor een startschoonmaak rekenen we 65 euro voor 2 uur. Indien we langer nodig hebben, rekenen we 25 euro per extra uur.

  • Is mijn woning weer schoon bij thuiskomst?

    Zeker weten! We zorgen ervoor dat je thuiskomt in een heerlijk fris en schoon huis.

  • Kunnen mijn gasten inchecken wanneer ze ‘s avonds of ‘s nachts arriveren?

    Zeker! We zijn 24/7 inzetbaar dus gasten kunnen op ieder moment van de dag of nacht inchecken. Ze maken buiten openingstijden van ons kantoor gebruik van een sleutelkluis en kunnen wanneer ze willen naar het appartement gaan. Mochten de gasten door een host op locatie worden ingecheckt, dan rekenen we een ‘late check-in fee’ door aan de gasten, omdat onze hosts op een afwijkend tijdstip moeten werken. Deze extra fee bedraagt 25 euro wanneer gasten aankomen tussen 21.00 & 00.00 en 50 euro wanneer gasten aankomen tussen 00.00 & 08.00. Op deze manier kunnen we je gasten te allen tijde van dienst zijn. Uiteraard vermelden we deze informatie in de advertentie en informeren we de gasten over deze kosten wanneer ze aangeven dat ze op een afwijkend tijdstip willen inchecken.

1. Services

  • How does the all-in service work?

    When you use our all-in service we take care of your home and provide our full holiday rental service package. What does this service package look like?

    Step 1: Preparation. We come by to meet you in person and to estimate the night price of your home, to answer all your questions and to give some advice about holiday rental.

    Step 2: Creating an Airbnb profile. Do you already have a verified Airbnb profile? In that case we take over the management. If don’t have a profile yet, we will create one.

    Step 3: Advertising. We advertise your home on Airbnb and determine the optimal night price for the period in which you want to rent out your home.

    Step 4: Management. When your home is online we manage your Airbnb profile, select your guests, communicate with you and your guests, accept bookings and manage your calendar.

    Step 5: Rental. We make sure your guests receive a warm welcome and get a tour through your home. We explain the house manual and tell the guests where to go in Amsterdam. When you return your home will be clean and tidy.

    Step 6: Payment. Airbnb pays your revenue directly to your bank account. At the end of the month you receive our specified invoice with all our services and costs.

  • Could The Friendly Host help me with only a single service like a check-in?

    No, unfortunately not anymore. Since June 1st 2017 we only provide our all-in service.

  • Does The Friendly Host provide linen and towels?

    Yes we do. We provide high quality hotel linen, towels, kitchen towels and shower cloth for your guests and make the beds when we take care of your home. After your last guests leave we will leave the beds unmade.

    It is very important that the guests don’t use your linen. If they do we can not wash them. Make sure you hide your own linen and towels somewhere your guests won’t find them, like a locked closet or bag marked with a ‘Private’ label.

     

  • Could The Friendly Host arrange a pre cleaning?

    This is possible if you inform us at least 2 days before the guests arrive. We charge 65 euros for a pre cleaning service that takes 2 hours. In case we need more time we charge 25 euros for each additional hour.

  • Does The Friendly Host clean my home before I return?

    Of course! We make sure you will return in a clean and tidy place.

  • Is it possible for my guests to check-in late in the evening or at night in case of a late arrival?

    Sure! We are available 24/7 so your guests can check-in any moment during the day or night. Due to the deviant hours for our hosts we charge your guests a ‘late check-in fee’: 25 euros when they arrive between 21.00 & 00.00 and 50 euros between 00.00 & 08.00. In this way we can serve your clients at all times. We put this information on your Airbnb advertisement and inform your guests about the additional costs when they tell us they will arrive late in the evening or at night.

2. Werkwijze

  • De pluspunten van onze service voor jouw gasten

    24/7 bereikbaar: In noodgevallen zijn we dag en nacht te bereiken. Mochten je gasten zichzelf dus bijvoorbeeld ‘s nachts buitensluiten, dan kunnen ze ons altijd bellen.

    Vroeg inchecken of laat uitchecken: We maken het je gasten graag zo makkelijk mogelijk. We helpen hen dan (wanneer mogelijk) ook graag bij het eerder in- of later uitchecken. Soms rekenen we hier een kleine extra fee voor wanneer ze door een host worden ingecheckt op locatie, omdat onze host bijvoorbeeld ‘s nachts een check-in moet coördineren of omdat we de schoonmaak en/of linnen service moeten verzetten buiten ons reguliere werkrooster. Deze extra kosten worden in dat geval betaald door je gasten en niet door jou.

    Tips & trucks: Onze hosts kennen Amsterdam door en door en jouw gasten kunnen ons dan ook alles vragen. We helpen hen graag met het ontdekken van de leukste tours tot nieuwste restaurants. We helpen hen graag Amsterdam te leren kennen en dan hebben we het niet over de Heineken Experience en/of Madame Tussaud. We kennen de leukste hotspots, in iedere wijk.

    Extra services: Hebben je gasten behoefte aan een extra tussentijdse schoonmaak? Het huren van een babybedje? Extra dekens? Fietsen? Ook daar kunnen we bij helpen. Geen vraag is te gek.

  • Op welke kanalen adverteert The Friendly Host mijn woning?

    In samenspraak met jou bekijken we op welke boekingskanalen we je woning het beste kunnen aanbieden. We hebben ervaring met het adverteren op verschillende kanalen, maar geven de voorkeur aan platforms waarop we de gasten goed kunnen screenen. Voor 95% van onze klanten adverteren we alleen op Airbnb. Mocht je interesse hebben in andere kanalen, dan kunnen we je hier aanvullende informatie over geven.

  • Hoe bepaalt The Friendly Host de nachtprijs van mijn woning?

    De nachtprijs van je woning is afhankelijk van de periode waarin deze te huur staat. Op basis van factoren als het seizoen (hoog of laag), belangrijke evenementen (beurzen en festivals) en het aanbod van woningen in Amsterdam bepalen wij dagelijks de beste nachtprijs voor jouw woning.

  • Hoe screent The Friendly Host de gasten voor mijn woning?

    We wensen alleen gasten die netjes met je woning omgaan en geen overlast veroorzaken. We zijn zeer zorgvuldig bij onze screening en kijken onder meer naar eerdere recensies, het reisdoel en de samenstelling van een groep. Ons communicatieteam heeft veel ervaring met het screenen van gasten en we zullen zodoende altijd een weloverwogen keuze maken.

  • Hoeveel sleutels heeft The Friendly Host van mij nodig?

    We hebben 4 sets sleutels van je nodig om logistiek alles te kunnen regelen en jou en je gasten zo goed en zo snel mogelijk van dienst te zijn. Set 1 is voor de gasten, set 2 is voor de schoonmaker, set 3 is voor de runner die het linnen ophaalt en wegbrengt en set 4 functioneert als back-up voor op kantoor. Test alle sleutels voordat je ze aan ons overhandigt. Het komt meer dan eens voor dat sleutels niet (goed) werken.

  • Wie verwelkomt mijn gasten en wie maakt mijn woning schoon?

    The Friendly Host werkt met een klein, betrouwbaar team van hosts en schoonmakers. Bekijk hier ons hele team!

  • Hoe helpt The Friendly Host om overlast te voorkomen?

    Het voorkomen van overlast begint bij een goede screening. We screenen alle gasten daarom zeer zorgvuldig en zijn selectief in wie we in jouw woning verwelkomen. Wanneer je het beheer van je woning aan ons overlaat, komt overlast dus gelukkig weinig voor. Mocht er toch overlast zijn, dan zijn we altijd bereikbaar voor jou of je buren en ondernemen we gelijk actie door contact op te nemen met je gasten of, indien nodig, langs te gaan bij de woning.

  • Wat kan ik van The Friendly Host verwachten als er een belangrijke voorziening kapot gaat?

    Wanneer je jouw woning voor verhuur ter beschikking stelt, willen er in en rond de woning weleens dingen voorvallen, zoals aan een verstopte wc, een defecte cv-ketel of het wegvallen van de WiFi. The Friendly Host levert een zo breed mogelijke service voor haar klanten en biedt in dergelijke scenario’s graag een helpende hand.

    We bezoeken de woning en bekijken het probleem. Als blijkt dat we het probleem zelf binnen een uurtje kunnen verhelpen, doen we dit kosteloos. Indien we langer dan een uur met een klus bezig zijn, brengen we na het eerste uur 25 euro per uur in rekeningAls blijkt dat we zelf niet in staat zijn de problemen te verhelpen, dan schakelen we (uiteraard in overleg met jou) de hulp in van een van onze vaste, betrouwbare kluspartners.

  • Hoe handelt The Friendly Host in geval van schade?

    Aangezien we de screening van je gasten serieus nemen, komen ernstige schadegevallen over het algemeen gelukkig weinig voor. Helaas kunnen we ook niet garanderen dat gasten nooit voor schade zorgen, het verhuren van je woning brengt nu eenmaal enige vorm van risico met zich mee. We doen uiteraard ons uiterste best om dat zoveel mogelijk te beperken en alles goed af te handelen. 

    Nadat je gasten zijn vertrokken, controleren we je woning om schadegevallen op te merken. Indien dat het geval is, nemen we hier foto’s van, leggen deze bij je voor en dienen wanneer nodig een resolutieverzoek in bij je gast via het resolutiecentrum op Airbnb. Mochten we er met de gast niet uitkomen, dan vragen we Airbnb om te bemiddelen.

    Daarnaast stellen we een borg in zodat de kans wordt vergroot dat je zaken vergoed krijgt. De Verhuurders Garantie van Airbnb biedt bescherming tot maximaal €800.000,- aan schadevergoeding. Echter, betalingen zijn wel onderworpen aan bepaalde voorwaarden, beperkingen en uitsluitingen. Zo biedt Airbnb geen bescherming tegen normale slijtage zoals een oude douchekop die kapot is gegaan tijdens het verblijf van een gast. Lees voor meer informatie de Voorwaarden Verhuurders Garantie.

  • Wat gebeurt er met mijn post?

    Tijdens je afwezigheid zullen wij de post voor je verzamelen op een door jou aangewezen plek in huis. Belangrijke post kunnen we indien gewenst naar je toesturen. Ga je wat langer weg? Denk dan aan een doorzendservice van PostNL.

2. Procedures

  • The benifits of our service for your guests

    On-call 24/7: In emergencies we can be reached day and night. If, for example, your guests are locked out at night, they can always call us.

    Early check-in or late check-out: We like to make it your guests as easy as possible. We also help them (when possible) with an earlier check-in or later check-out. Sometimes we charge a small extra fee for this because our host, for example, has to coordinate a check-in at night or because we have to change the cleaning and / or linen service outside our regular work schedule. In that case these extra costs will be paid by your guests and not by you.

    Tips & trucks: Our hosts know Amsterdam very well, so your guests can ask us anything. We are happy to help them discover the best tours and newest restaurants. We help them to get to know the real Amsterdam and we are not talking about the Heineken Experience and / or Madame Tussaud… We know the nicest hotspots in every district.

    Extra services: Do your guests need an extra interim cleaning? renting a baby cot? Extra blankets? Bicycles? We can also help with that. No question is too crazy.

  • Where does The Friendly Host advertise my home?

    Together with you we decide on what websites we will advertise your home. We have a lot of experience with advertising on different websites, but we prefer platforms where we can screen your guests carefully. We advertise on Airbnb for 95% of our clients. If you are interested in advertising on a different platform please contact us for some additional information.

  • How does The Friendly Host determine my night price?

    The night price depends on the period in which your home is on the Airbnb website. Based on factors such as season (high or low), important events (fairs and festivals) and the supply of houses we determine the best night price for your home daily.

  • How does The Friendly Host screen my guests?

    We find it very important to select nice guests in your home. Therefore we screen your guests very carefully and we are selective in choosing people we welcome in your home. As a homeowner you get the possibility to decide how strict we should screen your guests. 

  • How many copies of my keys does The Friendly Host need?

    We need 4 sets of keys to manage everything logistically and to provide the best service for you and your guests. Set 1 is for the host, set 2 is for the cleaner and set 3 is for the runner who picks up the linen, set 4 is a back-up that we keep at our office. Make sure all the keys work, it happened more than once that the keys do not work properly. Important: your guests need 2 sets of keys too. Leave them at home. This means that you need 6 sets of keys to rent out your home.

  • Who welcomes my guests and takes care of the cleaning?

    The Friendly Host works together with a small and reliable team of hosts and cleaners. Meet our awesome team!

  • How does The Friendly Host help to prevent nuisance?

    Preventing nuisance starts with a good screening policy. Therefore we screen all guests very carefully and we are selective in choosing people we welcome in your home. Fortunately, nuisance is very rare when you let us do all the work. In case of nuisance we are available for you or your neighbors to take action as soon as possible and if necessary we will visit your guests.

  • What service can I expect if an important facility breaks down?

    When you rent out your home there is a chance of a clogged toilet, a broken boiler or a loss of the WiFi connection. The Friendly Host offers a wide range of services to help their clients as soon and as good as possible.

    We visit your home and take a look at the problems. If we can fix the problem within an hour it is free of charge. In case we need more time we charge 25 euros for each extra hour. If we are not able te help you we will ask (with your permission) one of our reliable handymen.

  • How does The Friendly Host deal with damage?

    Fortunately, damage is very rare in most rental situations since we have a strict screening policy. Take into account that renting out your home can cause little signs of wear and tear. After your guests leave we check your home on any sort of damage. In case of damage we take photos, show them to you and submit a resolution request to the Resolution Center. If necessary we will involve Airbnb.

    Besides, the guests pay a deposit to increase the chance of damage compensation. The Airbnb Host Guarantee compensates up to a maximum of €800.000,- euros. Bear in mind that the money will only be payed out if you meet all the conditions. For example, Airbnb does not pay for the wear on a showerhead. Here you can find more information about the Host Guarantee Terms and Conditions

  • What will happen to my mail?

    During your absence we will collect your mail at a designated place. If desired we can send you the important mail. If you’re away for a long time think about a mail forwarding service. Then you’re sure you won’t miss an envelope.

3. Opbrengsten en investeringen

  • Wat kost onze service?

    We hanteren de volgende tarieven:
    Vakantieverhuur: 20% exclusief btw (=24,2% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Expat verhuur: 18% exclusief btw (=21,78% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Bed & Breakfast: 18% exclusief btw (=21,78% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Short stay vergunning: 15% exclusief btw (=18,15% inclusief btw) van de nachtprijs.
    Je betaalt bij ons geen opstartkosten.

  • Zijn er overige kosten waar ik rekening mee moet houden?

    Onderhoud, klusjes en andere werkzaamheden:

    Uiteraard kunnen er altijd situaties ontstaan waarin je ons zou willen inzetten voor extra werkzaamheden. Stel je wil graag dat we een stofzuiger voor je kopen omdat deze het tijdens je afwezigheid heeft begeven of je hebt iemand nodig om een monteur binnen te laten omdat je internet niet meer werkt. In dat geval staan we uiteraard ook voor je klaar. Voor het uitvoeren van extra werkzaamheden die niet onder de reguliere dienstverlening vallen, rekenen we een uurtarief van 25 euro om de extra kosten te dekken. Wanneer we extra kosten in rekening denken te moeten brengen dan zullen we dit met je overleggen.

    De minimale boekingswaarde en minimale nachtprijs:

    We geven je een indicatie van de gemiddelde nachtprijs (ook wel ‘base price’ genoemd) waarvoor wij verwachten je woning te kunnen verhuren. The Friendly Host werkt met een minimum fee van 145,20 euro. Dit bedrag is inclusief btw en exclusief schoonmaakkosten. Uiteraard proberen we altijd boekingen te generen met een zo hoog mogelijke boekingswaarde. Wat goed is voor jou, is goed voor ons!

  • Wie betaalt de schoonmaakkosten?

    De schoonmaakkosten worden door ons ingesteld op Airbnb en betaald door je gasten. Deze komen apart op de factuur en staan dus los van het fee percentage model. De hoogte van de cleaning fee bepalen we o.a. aan de hand van het aantal slaapplaatsen, de oppervlakte van de woning en andere bijzonderheden zoals een tuin of meerdere badkamers.

  • Hoe wordt de fee berekend en wanneer ontvang ik een factuur?

    Voor iedere boeking ontvang je van ons een boekingsbevestiging. Hierop kun je zien wie je gasten zijn, in welke periode ze zullen verblijven en wat je financieel aan de boeking overhoudt. Je ontvangt één factuur voor alle boekingen die plaats hebben gevonden binnen een specifieke maand. De factuur kun je verwachten binnen de eerste 10 dagen van de eerstvolgende maand. Dus stel we hebben een aantal boekingen voor je gegenereerd in de maand april, dan betaal je de fees daarover pas in mei. Benieuwd hoe een boekingsbevestiging eruitziet? Check hieronder de voorbeelden van Airbnb en The Friendly Host:

    Voorbeeld boekingsbevestiging Airbnb (op basis van deze gegevens berekenen we onze fee)

    Voorbeeld boekingsbevestiging The Friendly Host (dit is het overzicht dat je voor iedere boeking van ons ontvangt)

  • Kan ik kiezen voor een vast bedrag i.p.v. een percentage fee?
    Nee. We weten dat sommige van onze concurrenten wel een vast bedrag aanbieden in plaats van een percentage fee. Wij kiezen hier bewust niet voor, omdat we geloven dat beide partijen beter worden wanneer we een % fee afspreken. Het allerbelangrijkste is dat je fijne, geschikte gasten ontvangt in je woning en daarom nemen we de screening dan ook zeer serieus. We accepteren geen gasten waar we ons niet volledig comfortabel bij voelen. Wanneer we een vast bedrag met je zouden afspreken en er dienen zich niet tijdig geschikte gasten aan, dan zouden we eerder geneigd zijn om gasten te accepteren waar we niet volledig achterstaan. Bij een % fee is die neiging niet aanwezig. We houden de woningen die we beheren liever in goede staat en houden zo onze klanten tevreden, ook als dat betekent dat we zelf iets minder verdienen.
  • Wanneer ontvang ik de verhuurbedragen op mijn rekening?

    De verhuurbedragen worden in vrijwel alle gevallen rechtstreeks door Airbnb op je rekening gestort de dag nadat je gasten zijn ingecheckt. In uitzonderlijke gevallen (wanneer een gast bijvoorbeeld rechtstreeks via The Friendly Host boekt en niet via Airbnb of een ander platform) betaalt de gast ons. We keren het boekingsbedrag een aantal dagen later aan jou uit of verrekenen het bedrag met eventuele openstaande betalingen. Wanneer we boekingen accepteren die niet via Airbnb of een ander boekingsplatform lopen, zullen we dit altijd eerst met je overleggen.

3. Revenue and expenses

  • What does our service cost?

    We apply the following rates:
    Holiday rental: 20% excluding btw (=24,2% including btw) of the nightly rate.
    Expat rental: 18%excluding btw (=21,78%including btw) of the nightly rate.
    Bed & Breakfast: 18%excluding btw (=21,78% including btw) of the nightly rate.
    Short stay vergunning: 15% excluding btw (=18,15% including btw) of the nightly rate.
    You don’t pay any startup costs.

  • Are there additional costs I should take into account?

    Maintenance, work and other activities:

    Of course, situations can always arise in which you would like to use our services for extra activities. Maybe you need us to buy a vacuum cleaner because it broke during your absence or you need someone to let a technician in because your internet is no longer working. In that case, we are also there for you. We charge an hourly rate of 25 euros to cover the extra costs for carrying out extra work that does not fall under the regular services. If we feel we have to charge extra costs then we will discuss this with you.

    The minimum booking value and minimum night price:

    During the intake interview we give you an indication of the average night price (also called ‘base price’) for which we expect to be able to rent out your property. We determine a minimum booking value (the minimum amount that you wish to earn with a booking) and a minimum night price. For bookings under 400 euros The Friendly Host works with a minimum fee of 100 euros. This amount includes BTW and excludes cleaning costs. Do you prefer no bookings under 400 euros? In that case, we set the minimum booking value to 400 euros. Of course we always try to generate bookings with the highest possible booking value. What is good for you is good for us!

  • Who pays the cleaning fee?

    We make sure to add a cleaning fee to your Airbnb advertisement. The cleaning fee will be payed by your guests and collected by us. You’ll find the cleaning fee on your invoice, separate from the % fee model. We determine the the price of the cleaning fee based on the amount of sleeping places, the surface of the house and factors such as garden or multiple bathrooms.

  • How is the fee calculated and when do I receive the invoice?

    You will receive a booking confirmation for every booking we make. In it, you can see who your guests are, in which period they will stay and what you earn with the booking. You will receive one invoice for all bookings that have taken place within a specific month. You can expect the invoice within the first 10 days of the next month. So suppose we have generated a number of bookings for you in the month of April, you will pay the fees in May. Wondering what a booking confirmation looks like? Check out the Airbnb and The Friendly Host examples below:

    Example booking confirmation Airbnb (based on this information we calculate our fee)

    Example booking confirmation The Friendly Host (this is the overview that you receive from us for every booking)

  • Can I choose a fixed price instead of a percentage fee?

    No. We know that some of our competitors offer a fixed amount instead of a percentage fee. We deliberately do not offer this option because we believe that both parties have more to gain when we agree on a % fee. The most important thing is that you receive nice, suitable guests in your home and that is why we take our guest screening proces very seriously. We do not accept guests that we do not feel completely comfortable with. If we would agree on a fixed amount and no suitable guests send inquiries, we would be easier tempted to accept guests that we do not fully support. With a % fee, that tendency is not present. We prefer keeping our clients satisfied, even if that is at the expense of our revenue.

  • When do I receive the rental revenue?

    In most cases Airbnb pays out the rental revenue the day after your guests have checked in. In exceptional cases (for example when a guest books directly with The Friendly Host and does not use a rental platform like Airbnb) the guest pays us and we pay you a few days later. When we accept a direct booking (without using Airbnb) we will always let you know beforehand to discuss it with you.

4. Bed & Breakfast en shortstay

  • Kan The Friendly Host mij helpen wanneer ik een Bed & Breakfast heb?

    Zeker weten! We ondersteunen veel klanten met werkzaamheden die komen kijken bij het runnen van een Bed & Breakfast. Ben je van plan een Bed & Breakfast op te zetten? Kijk dan voor meer informatie op de website van de gemeente Amsterdam. De belangrijkste regels zijn dat je niet meer dan 40% van je woning verhuurt en dat je zelf in de woning woont en ingeschreven staat. Wanneer je een Bed & Breakfast runt, mag je de ruimte gedurende het hele jaar verhuren en zal je Airbnb-account niet worden gelimiteerd tot 30 nachten. Neem voor tips en adviezen gerust contact met ons op.

  • Wat kan The Friendly Host voor mij betekenen indien ik in het bezit ben van een shortstay-vergunning?

    We beheren meerdere woningen met een shortstay-vergunning. Naast dat we alles regelen rondom de verhuur van de shortstay-woning, is The Friendly Host ook inzetbaar wanneer het gaat om het uitvoeren van klein onderhoud en andere zaken waar je zelf liever geen omkijken naar hebt. Ben je in het bezit van een shortstay-vergunning? Neem dan contact met ons op zodat we je een mooi aanbod kunnen doen.

     

4. Bed & Breakfast and short stay

5. Algemeen

  • Vanaf hoeveel dagen kan ik mijn woning verhuren via The Friendly Host?

    Om klant te worden hanteren we de eerste keer een minimale verhuurperiode van 21 aaneengesloten nachten. Neem contact met ons op voor meer informatie.

  • Hoe dien ik mijn woning op te leveren voor aanvang van de verhuurperiode?

    Wanneer de verhuurperiode begint, zorg je ervoor dat je de woning helemaal schoon en klaar aan ons overdraagt voor de verhuur. Wij zorgen ervoor dat de bedden worden opgemaakt met ons linnengoed en dat er handdoeken en theedoeken klaarliggen voor je gasten. Na elke boeking maken we je woning schoon voor de volgende gasten. Onze schoonmakers gebruiken hun eigen (milieuvriendelijke) schoonmaakproducten dus die hoef je niet speciaal aan te schaffen. Er moet wel een stofzuiger en eventueel een dweil aanwezig zijn in de woning.

    Tip 1: Vervang die oude, lekkende douchekop voor een nieuwe, laat je slecht sluitende voordeurslot repareren en laat je cv-ketel nog even controleren door iemand die daar verstand van heeft. Het is vaak een kleine moeite en zo voorkom je onnodige reparatiekosten en negatieve recensies.

    Tip 2: Maak je koelkast en vriezer goed schoon voor je vertrekt. Indien je spullen achterlaat in je koelkast, label dan de producten waarvan je niet wil dat ze door onze schoonmakers worden weggegooid.

  • Wat zet ik in de house manual voor mijn gasten?

    In de house manual omschrijf je je huisregels en noteer je de instructies die je gasten nodig hebben om goed gebruik te kunnen maken van je woning. Nadat je ons intakeformulier hebt ingevuld, ontvang je automatisch een gepersonaliseerde house manual die je vervolgens klaarlegt voor je gasten. Je bent uiteraard vrij om deze aan te vullen met leuke tips of handige weetjes.

  • Kan ik tussen boekingen door gebruik maken van mijn woning?

    Uiteraard! Laat dit wel tijdig aan ons weten zodat we je beschikbaarheid kunnen aanpassen in de kalender. Heb je na je verblijf geen tijd om zelf schoon te maken of wil je gebruik maken van ons linnen? Laat het ons weten, dan kunnen wij dit voor je organiseren. Wij rekenen hiervoor de volgende prijzen (inclusief btw):

    Schoonmaak: 65 euro voor 2 uur. Hebben we langer nodig, dan hanteren we een uurtarief van 25 euro.

    Linnenpakket: 25 euro voor 1 eenpersoons- of 1 tweepersoonsbed inclusief bezorgen en ophalen.

    Maak je gebruik van je eigen linnen en doe je de schoonmaak zelf, dan rekenen we uiteraard helemaal niets.

  • Mag ik mijn huurwoning verhuren via The Friendly Host?

    Wanneer je kunt aantonen dat je toestemming hebt van je verhuurder dan is vakantieverhuur toegestaan. Sociale huurwoningen mogen (tot op heden) niet worden verhuurd via Airbnb of andere platforms.

5. General

  • What is the minimum number of days for renting out my home?

    We use a minimum rental period of 3 consecutive weeks. Please contact us if your home is available more than 3 weeks a year.

  • How should I prepare my home for the rental period?

    Make sure your home is clean and ready for rental when your rental period begins. We make the beds with our linen and provide towels and dish cloths for your guests. After each booking we clean your home and prepare it for the next guests. Our cleaners use their own (sustainable) cleaning products, but make sure there’s a vacuum cleaner and a mop in your home.

    Tip 1: Replace your old showerhead, have your door lock fixed and let an expert check the boiler. This can save you from unnecessary repair costs and negative reviews.

    Tip 2: Clean your fridge and freezer before you leave. If you leave some food in the fridge, put a label on the products you don’t want to be thrown away.

     

  • What should my house manual contain?

    Your house manual should contain your house rules and instructions for your guests so they can use your home properly. After you fill in our intake form we automatically send you a personalised house manual for your guests. Feel free to add some nice tips or useful facts.

  • Can I use my home in between bookings?

    Sure! It is possible to stay in your home for a few days in between bookings. Please let us know in advance so we can adjust the availability of your home on the calendar. When you are not able to do the cleaning or if you want to use our linen, we can arrange it for you. We charge (including VAT):

    Cleaning: 65 euros for 2 hours. Do we need more time? Then we charge an hourly rate of 25 euros.

    Linen package: 25 euros for 1 single or 1 double bed including delivery and pick up.

    If you arrange the cleaning and the linen yourself we don’t charge anything of course.

     

  • Is it allowed to rent out my rented home?

    This is only allowed when you can prove that you have permission from your landlord. Renting out social housing with Airbnb is illegal.

6. Regelgeving, verzekeringen en belastingen

  • Hoe werkt de meldplicht?

    De meldplicht is in oktober 2017 tot leven geroepen met de bedoeling de negatieve gevolgen van toeristische verhuur van woningen te beperken. De meldplicht beperkt het aantal woningen dat langer dan 30 nachten wordt verhuurd, met het gevolg dat overtredingen effectiever gehandhaafd kunnen worden. Het maakt niet uit via welk platform een woning wordt verhuurd: heb je de 30 nachten bereikt, dan kun je datzelfde kalenderjaar niet meer verhuren. Gelukkig is het simpel om een boeking aan te melden bij de gemeente.

    Voorwaarden Meldplicht Amsterdam

    • Je bent de hoofdbewoner van de woning en woont daar ook (en staat dus ingeschreven in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) van de gemeente Amsterdam).
    • Er is sprake van incidenteel verhuur: maximaal 30 dagen per kalenderjaar.
    • Je mag aan maximaal vier personen per keer verhuren.
    • De woning is geen sociale huurwoning of eigendom van een woningcorporatie.
    • De vakantieverhuur dient vóóraf bij de gemeente te worden aangemeld, dit betekend dat de melding gedaan moet zijn voordat de gasten aankomen.

    Andere belangrijke dingen om te weten voor de Meldplicht Amsterdam

    • Jouw woning moet officieel de bestemming wonen hebben.
    • Je dient toestemming te hebben van jouw verhuurder of Vereniging van Eigenaren (VvE).
    • De gasten mogen geen overlast veroorzaken.
    • De woning dient brandveilig te zijn.

    Hoe doe ik melding van vakantieverhuur?

    Stap 1
    Om melding te maken ga je naar het vakantieverhuur melden formulier op de website van de Gemeente Amsterdam. Klik eerst op ‘Meld vakantieverhuur’ en daarna op ‘volgende’.

    Stap 2
    Om de melding te kunnen doen dien je in te loggen met DigiD. Wanneer je ingelogd bent krijg je een overzicht van de gegevens die bij de Gemeente Amsterdam bekend zijn.

    Stap 3
    In het overzicht moet je aangeven op welke datum de gasten inchecken en wanneer zij weer weggaan.

    Stap 4
    Vervolgens krijg je een overzicht van de geregistreerde gegevens. Wanneer alles klopt en je voldoet aan de voorwaarden bevestig je dit door het vinkje aan te vinken.

    Wat gebeurt er als ik geen melding doe?

    Het niet melden van een woning voor toeristische verhuur kan een boete van 6.000 euro opleveren. Dit bedrag kan oplopen tot een boete van 20.500 euro wanneer er andere voorwaarden worden overtreden. Bijvoorbeeld wanneer een woning langer dan 30 nachten wordt verhuurd, of aan meer dan vier personen per keer. We raden sterk aan om altijd je boekingen te melden bij de gemeente.

  • Hoeveel nachten mag ik mijn huis verhuren?

    Het is toegestaan om je woning voor maximaal 30 nachten per kalenderjaar te verhuren.

  • Is vakantieverhuur juridisch toegestaan in Amsterdam?

    Jazeker! Van de gemeente Amsterdam mag je je woning tot 30 nachten per jaar legaal verhuren. We hebben een blog geschreven over hoe de 30 nachtenregeling precies werkt.

    Het is belangrijk dat je voldoet aan de voorwaarden die de gemeente heeft opgesteld:

    Elke keer dat u uw woning verhuurt aan toeristen moet u dit vóóraf melden bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u verhuurt via Airbnb, Wimdu, HomeAway of Booking.com. U mag uw woning maximaal 30 nachten per kalenderjaar verhuren. Doe hier een melding en bekijk welke regels en boetes er zijn.

    Elke keer dat u uw woning verhuurt aan toeristen, moet u dit vóóraf melden.
    Daarvoor heeft u nodig:

    • Uw DigiD. U moet de melding persoonlijk doen en kunt hier niemand voor machtigen.
    • De datum waarop uw gasten aankomen (inchecken) en de datum dat ze vertrekken (uitchecken).

    Als u een melding doet, gaat u automatisch akkoord met deze regels:

    • U bent de hoofdbewoner van de woning en woont daar ook (en staat dus ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Amsterdam).
    • U verhuurt uw woning incidenteel: maximaal 30 dagen (overnachtingen) per kalenderjaar.
    • U mag aan maximaal 4 personen per keer verhuren.
    • U mag geen sociale huurwoning verhuren die eigendom is van een woningcorporatie.
    • U meldt de vakantieverhuur vóóraf bij de gemeente, voordat uw gasten aankomen.

    Dit is ook belangrijk om te weten:

    • Uw woning heeft officieel de bestemming wonen.
    • U moet toeristenbelasting en inkomstenbelasting betalen
    • U moet toestemming hebben van uw verhuurder of Vereniging van Eigenaren (VvE).
    • Uw gasten veroorzaken geen overlast. Maak daarom van tevoren duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het buiten zetten van afval. Licht ook de buren vooraf in en laat een telefoonnummer achter, zodat u of iemand namens u kan ingrijpen.
    • Uw woning is brandveilig. Bij gelijktijdige vakantieverhuur van meerdere woningen in een pand gelden strengere brandveiligheidseisen.
    • Ruimtes buiten uw woning verhuren aan toeristen mag niet, zoals in tuinhuisjes, tenten en bootjes.

    Lees hier het artikel op de website van de gemeente Amsterdam. 

  • Ben ik verzekerd via Airbnb?

    Voor diefstal, vandalisme en aansprakelijkheidsclaims ben je via Airbnb verzekerd tot een bedrag van €800.000,-. Eigendommen zoals sieraden, verzamelobjecten, kunstwerken en contant geld vallen vaak buiten deze verzekering. Daarnaast biedt Airbnb ook geen bescherming tegen normale slijtage. Kortom, de betalingen zijn onderworpen aan bepaalde voorwaarden, beperkingen en uitsluitingen. Lees voor meer informatie de Voorwaarden Verhuurders Garantie.

  • Wat dekt mijn eigen verzekering?

    De inboedelverzekering en opstalverzekering die je als particulier afsluit, zijn erop gericht dat je jouw woning en spullen alleen gebruikt voor privézaken. Als je je woning gaat verhuren, verdien je er geld aan en is het ineens geen privégebruik meer, ondanks het feit dat je geen professionele verhuurder of hotel bent. Je bent volgens de meeste polisvoorwaarden verplicht aan je verzekeraar te laten weten of je je huis voor meer dan alleen privédoeleinden gebruikt. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je bepaalde schade niet vergoed krijgt.

    Check voor de zekerheid altijd even bij je eigen verzekeraar wat zij aanbieden.

  • Moet ik toeristenbelasting afdragen?

    Je hoeft zelf geen toeristenbelasting af te dragen wanneer je Airbnb als verhuurplatform gebruikt. Sinds 1 februari 2015 int Airbnb namelijk de toeristenbelasting bij iedere boeking namens de woningeigenaar en draagt deze automatisch af aan de gemeente Amsterdam.

    Op andere platforms werkt dit tot op heden anders, daar ben je vaak wel zelf verantwoordelijk voor het innen en afdragen van toeristenbelasting.

  • Moet ik belasting betalen over de verhuurinkomsten?

    Als je een particuliere, tijdelijke verhuurder bent, speelt inkomstenbelasting een rol: je wordt geacht de netto huurinkomsten op te geven bij de aangifte van je inkomstenbelasting. Voordeel: gebruikerskosten van de verhuur zoals gas- en elektriciteitsverbruik, de schoonmaakkosten én onze commissie mag je in mindering brengen op de inkomsten. Hierdoor levert gebruik maken van onze diensten dus dubbel voordeel op. Meer informatie hierover vind je op de website van de Belastingdienst. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker…

6. Regulations, insurances and taxes

  • How does the rental registration requirement work?

    Since October 2017 lessors in Amsterdam are required to register every time they temporarily rent out their home to tourists (e.g. through Airbnb). The registration requirement holiday rental was established to prevent the negative consequences of holiday rental. The city council requested to record the new rules in the ‘Huisvestingsverordening’ (so called House Regulation). The registration requirement holiday rental limits the number of homes rented out for more than sixty days. This way, violations can be maintained more effectively. It does not matter what platform the property is being rented out from. Luckily, it’s simple to register a booking.

    Conditions for the holiday rental registration requirement Amsterdam

    • First of all, the main lessor is the only one renting out the property and you live there yourself (you are registered as occupant with the city of Amsterdam).
    • It has to be casual rental only.
    • Maximum 60 nights per calendar year.
    • There’s a maximum of four guests per stay.
    • No social housing or property of a housing company.
    • You have to register the holiday rental with the city council before the rental starts, this means that the stay must be registered before the guests arrive.

    Other things you should know about holiday rental registration requirement Amsterdam

    • The purpose of your home is living specifically.
    • You will need permission from the ‘VVE’ (homeowner association) to rent out your home.
    • Surely guests can’t cause nuisance in any way.
    • Your house or houseboat has to be fire safe.

    How does the registration work?

    Step 1
    Firstly, go to the registration form on the website of the city of Amsterdam to register. Click on the button ‘Meld vakantieverhuur’. Click on ‘volgende’ to go to the next step. Here you need to log in with your DigiD information.

    Step 2
    Secondly, you will get an overview of the known information when you log in with your DigiD.

    Step 3
    Thirdly, you need to submit the check in and check out dates of your guests on this page.

    Step 4
    Finally you will see an overview of all the submitted information. Read this through. If everything is correct and you meet all the criteria, you can confirm the form by checking the box.

    Are there any consequences to not registering your holiday rental?

    Failing to report holiday rental risks a fine of 6.000 euros. This may amount to a fine of 20.500 euros when other conditions are violated. This can happen when a property is rented out for more than 60 nights or when you host more than four guests at a time. We strongly recommend to always register your bookings.

  • Isn’t the limitation going back from 60 to 30?

    We heard that news as well. However, this change is not definite yet. Vereniging Amsterdam Gastvrij (a Dutch association) started a petition to go against the 30 nights agreement. On Tuesday October 16 2018, the petition was offered with over a thousand autographs. We are not sure if this will stop this possible change. If there’s any news, we will make sure to inform you.

  • How many nights can I rent out my home?

    It’s allowed to rent out your home for maximum 60 nights per year. Take a look at the chart below to see what situation applies to you.

  • Is holiday rental legal in Amsterdam?

    Yes it is! In Amsterdam you can legally rent out your home up to a maximum of 60 days a year. We wrote a blog about the ins and outs of the 60 nights agreement.

    It is really important that you meet the conditions of the municipality:

    Every time you rent out your home to tourists, you have to register the amount of nights with the municipality beforehand. This applies when you rent out through Airbnb, Wimdu, HomeAway or Booking.com for example.

    The rules that apply to this situation are:

    • Every time you rent out your property, you must report it to the City using your DigiD. Only you can do this and you have to be the main resident.
    • You need to pay tourist tax to the City and include all revenues in your annual income tax assessment to the Tax and Customs Administration (Belastingdienst).
    • Only the main resident can rent out the property to others.
    • Only occasional rental is allowed, for a maximum period of 60 nights per year.
    • You need permission from the Homeowners Association or from your landlord.
    • You can only rent out to a maximum of four people at one time.
    • The rental may not cause any nuisance to neighbours or the authorities.
    • The residence must meet appropriate fire safety standards.

    The City of Amsterdam carries out strict checks on holiday rentals. If you do not report the rental of your property, you can get a fine of 6000 euros or more.

    Read the full article here.

  • Am I insured with Airbnb?

    Airbnb insures up to a maximum of €800.000 euros for theft, vandalism and liability claims. Personal belongings such as jewellery, art and cash are not included in most cases. Besides, Airbnb does not cover normal wear and tear. Payments are subjected to conditions and restrictions. Here you can find more information about Host Garuantee Terms and Conditions.

     

  • What does my home insurance cover?

    Your home insurance is intended for using your home and equipment for private purposes only. In case of rental you make money with your home and do not use it for private purposes, despite you are not a professional business. Most policy conditions oblige you to inform your insurance company about your rental plans. If you do not, it is possible that the insurance company does not cover damage.

    Currently there are 4 insurance companies that cover incidental private rental: Nationale Nederlanden, ASR, Centraal Beheer Achmea and Aegon. For a small monthly rate they also (temporarily) cover damage during the rental period. Check this with your own insurance company, maybe they have some good recommendations.

  • Do I have to pay tourist tax?

    You don’t have to pay tourist tax when you rent out your home with Airbnb. Since February 2015 Airbnb collects the tax with each booking and automatically pays it to the municipality of Amsterdam.

    Airbnb is an exception, on other platforms the homeowner is responsible for collecting and paying the tourist tax.

  • Do I have to pay tax on rental income?

    When you rent out your home temporarily you are obliged to specify the net rental income on the return of your income tax. You can deduct the user costs (gas and electricity), the laundry and cleaning fee and our commission on your income. So using our service is beneficial in more than one way.

    You can find more information about taxes on rental on the website of the Dutch tax authorities.

     

7. Tips

  • Laat professionele foto’s maken van je woning.

    Een belangrijke tip! Airbnb staat vol met professionele foto’s van woningen, waardoor jouw woning niet snel zal opvallen als je iPhone-kiekjes gebruikt voor je advertentie.

    The Friendly Host werkt samen met een professionele interieurfotograaf. Deze fotograaf maakt minimaal 20 foto’s in HDR-kwaliteit en is eenvoudig (en snel) te boeken. Een foto shoot van jouw woning is al mogelijk vanaf 125 euro inclusief btw. Wij raden iedereen aan om gebruik te maken van deze service aangezien het de waarde van je appartement aanzienlijk doet stijgen en het de kans op mooie boekingen enorm vergroot. Bovendien zijn de foto’s daadwerkelijk van jou, zodat je de foto’s later ook kunt gebruiken bij bijvoorbeeld de verkoop van je woning. 

    In deze blog vind je een aantal handige tips voor goede foto’s op je Airbnb-profiel.

  • Licht je buren in wanneer je je woning gaat verhuren.

    Wanneer je van plan bent om je woning te verhuren via Airbnb is het raadzaam om je buren in te lichten. Ben je lid van een VvE? Check in dat geval of verhuur is toegestaan. Huur je een woning en ben je van plan deze tijdelijk te verhuren via Airbnb of een ander platform? Check dan bij je huisbaas of dit is toegestaan. Geef je buren gerust ons kaartje zodat we tijdens je afwezigheid als aanspreekpunt kunnen fungeren.

  • Berg je persoonlijke en waardevolle spullen die je in huis hebt op.

    Gasten vinden het leuk om in een woning te logeren die toebehoort aan een ‘local’. Jouw persoonlijke spullen hoef je dus niet per se weg te halen, maar het is wel belangrijk dat je huis er netjes en sfeervol uitziet en makkelijk is schoon te maken.

    Eigendommen zoals sieraden, verzamelobjecten, kunstwerken en contact geld vallen vaak buiten de verzekering. Wij adviseren je daarom om waardevolle spullen of voor jouw onvervangbare items goed op te bergen of, beter nog, niet in huis achter te laten.

  • Draag een verhuurder aan en verdien 75 euro.

    Ben je klant bij The Friendly Host en draag je een nieuwe verhuurder aan? Daar zijn we altijd blij mee! Voor iedere door jou aangedragen verhuurder die kiest voor onze all-in service, ontvang je €75,- korting op je volgende factuur. Voorwaarde: de woning van degene die je hebt aangedragen moet minimaal 21 achtereenvolgende nachten per jaar beschikbaar zijn.

7. Tips

  • Use a professional photographer.

    A very important tip! Airbnb is full of professional photos so your home won’t stand out if you use photos made with an iPhone.

    The Friendly Host works together with a professional interior photographer. This photographer makes at least 20 photos in HDR quality and is quickly available most of the time. This photoshoot is already available from 125 euros including VAT. We recommend to use this service since it increases the value of your home and the chance of a nice booking. Besides, you retain the copyrights so can use the photos in case you want to sell your house.

     

  • Inform your neighbors about your rental plans.

    We advise to inform your neighbors about your Airbnb rental plans. Are you a member of the homeowners’ association? Please check if it is allowed to rent out your home. Do you rent a home and are you thinking about holiday rental? Ask your landlord for permission. Give your neighbors our business card so they can contact us during your absence if necessery.

  • Store away your valuables.

    Guests love to stay in a home from a real ‘local’. So don’t store away all your personal stuff, but make sure your home is tidy, cosy and easy to clean.

    Most insurances do not cover the loss of personal belonings such as jewellery, art or cash. Therefore, we strongly advise to store away all the valuables on a safe spot or, even better, to remove them from your home.

     

  • Introduce us to a new homeowner and earn 75 euro’s.

    We are always happy with new clients. When you introduce us a new homeowner who will use our all-in service, you will receive 75 euro’s discount on your next invoice. Condition: the new client should rent out his home at least 21 consecutive nights a year.

The Friendly Host
Singel 72
1015 AC Amsterdam

Let op: Wij bieden onze diensten alleen aan binnen de ring van Amsterdam.

info@thefriendlyhost.nl 020 - 2297577 kvk 66079721

Interested in more information?
Feel free to contact us!