mei 09, 2017

Tip: De VvE sleutelrol van sleutelbedrijven in Amsterdam

Woningverhuur via Airbnb leidt niet zelden tot discussies: overlast van toeristen, stijgende huizenprijzen, oneerlijke concurrentie voor hotels, noem het maar op. Hoe zorg je er als woningverhuurder voor dat je buren goed zijn voorgelicht over Airbnb en het rolkoffercliché niet de boventoon voert bij VvE-vergaderingen?

Of het beeld dat media schetsen van Airbnb klopt of niet, feit is dat de huidige beeldvorming soms argwaan en zelfs afkeer opwekt. Want overlastgevende toeristen in je trappenhuis, daar zit niemand op te wachten. Mede-huiseigenaren en dus vaak leden van de Vereniging van Eigenaren (VvE) staan daarom niet altijd te springen als een buurtbewoner zijn of haar woning via Airbnb aanbiedt.

De officiële regel voor verhuur is simpel: wie geen toestemming heeft van de VvE mag de woning niet via Airbnb verhuren. Maar niet elke eigenaar vraagt deze toestemming. Soms uit onwetendheid, soms uit angst voor afwijzing of soms gewoon vanuit het idee dat je als eigenaar de enige bent die wat te zeggen heeft over je eigen woning.

Juist goede communicatie met je buren en je VvE is essentieel. Woningverhuur kan namelijk prima zonder overlast, zolang het maar transparant en op een duurzame manier gebeurt. En daar spelen sleutelbedrijven zoals wij van The Friendly Host een belangrijke rol bij.

VOORLICHTING BIJ DE VVE

Wat kunnen we voor je betekenen? In de eerste plaats: voorlichting. Niks is zo onbevredigend als een discussie voeren op basis van onwetendheid. Wat is Airbnb eigenlijk? Welke feiten en cijfers die we horen en lezen, kloppen? Waarom zou je kiezen voor The Friendly Host om de verhuur te organiseren? Allemaal zaken waar wij helderheid over kunnen verschaffen.

Meer duidelijkheid hoeft overigens niet te betekenen dat iedereen meteen alle voordeuren openzet voor toeristen. Dat is ook helemaal niet ons doel. Wat wel ons doel is: de Airbnb-verhuur zo duurzaam mogelijk laten verlopen. Een zorgvuldige screening van de gasten is daarbij van groot belang.

Dankzij jarenlange ervaring weten we precies welke gasten we wel en welke we niet in een woning willen verwelkomen. Daarbij kijken we onder meer naar de communicatie, het gastprofiel, het reisdoel en de samenstelling van de groep. Het uitbesteden van je Airbnb-account aan een tussenpartij als The Friendly Host verkleint dus de kans op overlast enorm.

Daarnaast zijn we 24/7 bereikbaar, onderhouden we contact met gasten en eigenaar, en verzorgen we het beheer van de woning voor, tijdens en na de verhuur. Graag komen we vertellen hoe we  duurzame Airbnb-verhuur voor ons zien. Nodig ons daarom gerust een keer uit voor een vergadering van de VvE waarbij het thema Airbnb ter sprake komt.

Heb je nog vragen of wil je ons al meteen uitnodigen voor een volgende VvE-bijeenkomst? Mail dan naar [email protected] of bel 020-2297577. Wil je meer achtergrond over de services van The Friendly Host, kijk dan hier bij onze veelgestelde vragen. Voor een opfriscursus over de 60 dagenregeling kun je bij deze blog terecht.